Rozwój Osobisty
Trending

Metoda Kaizen – mały krok do wielkiego celu

Metoda Kaizen

Naturalnym zachowaniem człowieka, jest unikanie sytuacji stresowych. Dziś powody wywołujące u nas uczucie stresu, są zupełnie inne niż w przypadku naszych przodków, jednak reakcja mózgu pozostaje taka sama. Jest nią ucieczka. Bardziej lub mniej świadomie wystrzegamy się tego, co budzi obawę, że mogłoby nas pokonać, nawet jeśli to tylko złożony projekt w pracy. Jak zatem przestać unikać konfrontacji z problemem? Wyobraź sobie, że to nie tygrys czai się w krzakach, a worek kości, skóra i trochę kłaków. W końcu większość obowiązków służbowych nie czyha na Twoje życie.

Co to jest Kaizen?, czyli główne założenia metody

Kaizen jest metodą doskonalenia, dzięki której możesz zdobywać coraz to więcej umiejętności, osiągać coraz lepsze wyniki i cele, bez poczucia dużego wysiłku, zmęczenia, czy wyrzeczeń. Tutaj nie ma miejsca na nagłą rewolucję, zmiana odbywa się stopniowo, można powiedzieć, że bezboleśnie.

Dzięki tej technice masz szansę regularnie podnosić swoje kwalifikacje, rozszerzać działalność firmy, zdobywać nowych klientów, pracować coraz bardziej efektywnie.

Filozofia Kaizen, jak mały krok może zmienić twoje życie

Żaden z maratończyków nie wstał nagle z kanapy i nie przebiegł 42 km. Niemal każdy z nich zaczynał od treningów na niewielkich dystansach, kilku kilometrów marszobiegu, stopniowo zwiększając przebywany odcinek i opuszczając fazy marszu. Gdyby któremukolwiek z nich od razu kazano pokonać taką odległość, nawet nie ruszyłby się z tej kanapy, wiedząc, że zadanie przekracza jego możliwości.

Podobnie ludzki organizm działa w każdej innej sytuacji. Chcesz osiągnąć sukces zawodowy, usprawnić działanie swojej firmy, podnosić kwalifikacje? Rozłóż swoje cele na poszczególne kroki. Niech będą jasne, przejrzyste i możliwe do realizacji. Przygotowywanie długoterminowego planu pełni w metodzie Kaizen kluczową rolę.

Metoda Kaizen w pracy i w domu

Metoda małych kroczków sprawdza się zarówno w pracy, jak i życiu codziennym. Pomoże Ci pokonywać swoje słabości, realizować ambicje, na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Stosuj Kaizen, by zacząć ćwiczyć, rzucić palenie, czytać, pisać lub spędzać więcej czasu z rodziną.

Cykl PDCA, co to jest i czemu ma służyć?

Kaizen działa dzięki zastosowaniu techniki Plan – Do – Check – Act (PDCA).

  • Plan – planuj, czyli jasno zdefiniuj cel, nakreśl kroki, które do niego prowadzą;
  • Do – realizuj poszczególne etapy konsekwentnie;
  • Check – weryfikuj postawione założenia oraz sposoby osiągania ich;
  • Act – działaj, czyli jeśli dotychczasowe efekty są zadowalające, postępuj według planu.

Cykl PDCA sprawdza się podczas wdrażania nowych procesów, rozwiązywania problemów w firmie, planowania nowych działań, a także usprawniania tych istniejących.

10 zasad Kaizen, o których musisz pamiętać

  1. Problemy stwarzają możliwości – szukaj ich i wykorzystuj.
  2. Bierz pomysły od wszystkich – nie ignoruj podpowiedzi innych, wykorzystuj je jako inspiracje.
  3. 5 razy pytaj „dlaczego” – drąż temat, szukaj powodu danego stanu rzeczy, by wyeliminować problem lub osiągnąć sukces.
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia – łatwe metody są zwykle najskuteczniejsze.
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy – zawsze szukaj usprawnień. To, że coś działa, nie znaczy, że nie można tego ulepszyć.
  6. Wymówka „tego się nie da”, jest nie do zaakceptowania – z każdej sytuacji jest wyjście.
  7. Sięgaj po proste rozwiązania, nie czekaj na te idealne – testowanie małymi krokami niedopracowanych metod będzie lepsze, niż brak jakiegokolwiek działania.
  8. Używaj sprytu zamiast pieniędzy – realizuj drobne pomysły usprawniające pracę i obserwuj rezultaty, zanim postawisz na dodatkową inwestycję np. w nowe narzędzie.
  9. Poprawiaj pomyłki na bieżąco – jeżeli widzisz, że coś nie działa, zmień to lub odpuść.
  10. Ulepszaj bez końca.

Korzyści wynikające ze stosowania Kaizen

Wdrażając filozofię Kaizen w swojej firmie, możesz liczyć na wzrost motywacji kadry, jej zaangażowanie, niskobudżetową poprawę jakości wykonywanych produktów lub usług, a także sprawne radzenie sobie z problemami w zespole. To prosty i skuteczny sposób na podniesienie wyników oraz obniżenie poziomu stresu wśród pracowników.

Related Articles

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button