Rozwój Osobisty

Pierwsze 30 dni Menedżera

Nowa pozycja w firmie powinna nieść za sobą świetny czas i ogromny napęd motywacyjny. Ciężko pracowałeś, aby rozwinąć swoją karierę i awans jest wyczekiwaną nagrodą. Podobno najtrudniejsze są jest pierwsze 30 dni managera. Poniższy artykuł podpowie Ci jak stawiać pierwsze kroki w roli managera i na co zwrócić uwagę w pierwszym miesiącu na nowym stanowisku.

Pierwszy miesiąc na nowym stanowisku

Co zatem sprawia, że nie zawsze jest to okazja do świętowania? Z licznych, dostępnych badań wynika, że awans zawodowy na stanowisko managerskie niesie ze sobą jedne z najbardziej stresujących doświadczeń, jakie przeżywają profesjonaliści w swojej karierze.

Jest to szczególnie odczuwalne w pierwszych 30 dniach, w których większość nowych managerów robi wszystko, aby tylko utrzymać się nad powierzchnią wody.

Aby łatwiej było Ci przebrnąć przez pierwszy okres początkowego zarządzania, przygotowałem dla Ciebie 7 rad od guru szkoleniowego Todda Dewetta, które możesz wykorzystać bez większego wysiłku.

Zacznij ubierać się jak lider


Prawda jest taka, że jeżeli twój wygląd nie przedstawia Cię jako lidera, nikt sam z siebie nie zacznie Cię tak traktować.

Jak zatem wygląda przywódca?


Wszystko zależy od organizacji, w której przebywasz. Zacznij rozglądać się dookoła i zobacz, jak ubierają się inni liderzy.
Dla jednych będzie to drogi garnitur, dla innych koszula lub marynarka.


Ważna rada! nie zmieniaj sposobu ubierania się z dnia na dzień, ponieważ nie wywołasz ty działaniem autentyczności. W szczególności dotyczy to osób, które wcześniej były pracownikami tej samej organizacji i awans uzyskały dzięki gratyfikacji. Zamiast tego powoli wprowadzaj pojedyncze zmiany przybliżające Cię do normy w organizacji.

Rozwijaj relacje ze swoim personelem.


Na początku muszę Ci wyjaśnić podstawową kwestię. Twoim celem jako nowego szefa nie jest zaprzyjaźnienie się z podwładnymi, a zbudowanie profesjonalnej relacji.

Twoim największym obecnie zmartwieniem będzie wydajność podległego zespołu, a przyjaźń z pracownikami może być przeszkodą w osiągnięciu tego celu.


Zamiast tego powinieneś stworzyć silne relacje zawodowe. Nie oznacza to jednak, że twój stosunek powinien być pozbawiony charakteru osobistego-wręcz nie powinien być! Bądź przyjacielski dla swoich pracowników i poznaj ich na poziomie osobistym, jednak nie zapominaj, że wasz związek opiera się w głównej mierze na pracy. Wszystko jest kwestią proporcji, sam będziesz wiedział najlepiej, kiedy ilość rozmów zbacza z tematów dotyczących pracy.

Bądź zauważalny


Woody Allen powiedział kiedyś, że aż 80 % sukcesu przynosi pojawienie się. Jest w tym ziarno prawdy również dla managera – bycie widocznym w zespole jest niezwykle ważne, ponieważ im bardziej jesteś zauważalny, tym więcej ludzi do ciebie coś poczuje.


W duchu powyższego stwierdzenia staraj się spędzać między 5 a 10% dnia na nieformalnych rozmowach z pracownikami, zamiast po prostu komunikować się z ludźmi wyłącznie na spotkaniach lub schowany w biurze. Pomoże to dodatkowo osiągnąć relacje z ludźmi, o których wspomniałem w punkcie drugim.

Porozmawiaj ze swoim szefem o oczekiwaniach

Najczęściej zapominaną częścią zostania nowym szefem jest to, że również ty masz nowego szefa.
Każdy pracownik obejmujący nowe stanowisko managerskie kładzie ogromny nacisk na wyjaśnienie oczekiwań swoim podwładnym.

Wręcz jest to podręcznikowa konieczność. Czy zdajesz sobie sprawę, że równie ważne jest wyjaśnienie oczekiwań również nowemu szefowi? Pozwoli to uniknąć późniejszych rozbieżności w kwestiach pomiędzy oczekiwaniami szefa a Twoimi.


Zrozumienie priorytetów szefa i ich głównych celów pozwoli wyłapać te wykraczające poza wydajność twojego zespołu. Dodatkowo rozmowa z szefem pozwoli zawczasu przedstawić wszystkie proponowane zmiany, które należy wprowadzić, aby odnieść sukces-np. zatrudnienie dodatkowych osób lub dokupienie niezbędnych narzędzi.

Working people in the loft profession

Ustal oczekiwania ze swoim zespołem

Kiedy już zrozumiesz czego oczekuje do Ciebie szef czas, aby przedstawić to w swoim zespole i ustalić panujące w nim normy.

W pierwszym kroku, wyjaśnij oczekiwania, uznając osiągnięcia z przeszłości, jednocześnie przedstawiając cele na kolejny okres działania, a także przedstaw cele długoterminowe całemu zespołowi.
Następnym krokiem jest rozmowa w cztery oczy z każdym z twoich podwładnych oraz przedstawienie ich indywidualnych celów.

Bardzo ważne jest również przedstawienie norm panujących w zespole. Ustal jak ty i twój zespół powinniście się zachowywać-ustalenia powinny być spisane i wysłane do wszystkich członków zespołu.

Przykładowe normy to np. punktualność na spotkaniach, przygotowanie osób uczestniczących w spotkaniach, traktowanie się z szacunkiem itd.
Następnym krokiem jest ustalenie zasad przestrzegania. Możesz wspólnie z zespołem ustalić czego należy się spodziewać nie przestrzegając zasad.

Zaplanuj czas wolny od pracy

Badania wskazują, że nowi managerowie pracują dłużej niż zwykle i często odczuwają duży stres. Aby zminimalizować ryzyko szybkiego wypalenia zaplanuj czas wolny od pracy i spędź go np. z rodziną lub przyjaciółmi. Dodatkowo pozwoli Ci to ocieplić relacje, które pewnie i tak są wystarczająco napięte z innych powodów.

Musimy pamiętać, że zostanie nowym managerem oznacza mniej czasu wolnego. Kluczem do całego sukcesu jest utrzymywanie odpowiedniej równowagi pomiędzy życiem prywatnym a pracą.

Ucz się ciągle…

Chociaż możesz być specjalistą w swojej dziedzinie, statystyki pokazują, że nowi managerowie są niedoświadczeni w zarządzaniu i dlatego muszą przyswoić nowe umiejętności. Im szybciej nauczysz się podstaw zarządzania, tym szybciej staniesz się skuteczny, a co za tym idzie będziesz odczuwał mniej stresu.

Zaplanuj sobie czas na naukę i nie zapominaj, jak jest to ważne. Rozwój osobisty to nic innego jak czytanie artykułów, oglądanie filmów e-learning owych, poszukiwanie porad u bardziej doświadczonych managerów i korzystanie ze szkoleń w zakresie zarządzania, jeżeli tylko są dostępne.

Ponadto jako nowy manager musisz lepiej zrozumieć firmę i jej profil. Aby to osiągnąć, pracuj nad rozwojem profesjonalnej sieci kontaktów w pracy, poznawaj procesy i priorytety firmy.

To już koniec, a zarazem początek na Twojej nowej drodze. Robienie tych siedmiu rzeczy może nie wyeliminuje całkowicie stresu, ale przynajmniej pomoże go zmniejszyć. Warto jednak pamiętać, że bycie managerem jest szalenie trudne, ale po dłuższym czasie przynosi ogromną satysfakcję.

Podziel się ze mną w komentarzach co myślisz o opisanych sposobach. Czy spróbujesz je wykorzystać w swojej organizacji? Może masz już jakiś sprawdzony sposób, którego nie znalazłeś w zestawieniu. Podziel się ze mną i z czytelnikami.

Do następnego wpisu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button