Cechy dobrego kierownika: Pewność siebie
Czy masz czasem wrażenie, że w biegu ciągłych zadań coś Ci umyka? Jak to się dzieje, że inni awansują znacznie szybciej? Co sprawia, że im się udaje? Zobacz, jakie znaczenie ma w tym kluczowa cecha dobrego kierownika jaką jest pewność siebie.
W wielu przypadkach odpowiedź na to pytanie wcale nie wydaje się taka łatwa i jednoznaczna. Jednym z ważnych powodów braku awansu jest po prostu zła ocena kompetencji, które są jednym z kluczowych cech sukcesu zawodowego.
O zwiększaniu kompetencji zawodowych pisałem już w poprzednim wpisie, w tym chciałbym poruszyć kolejną ważną kwestię, którą jest postrzeganie tych kompetencji.
Cechy dobrego kierownika a awans zawodowy
Większość osób uważa, że dobra praca zostaje wynagrodzona. Czy zatem wystarczy poczekać, a wyniki obronią się same?
Muszę cie rozczarować. Odpowiedź brzmi: Nie, nawet jeżeli twoje kompetencje wyrażają się wyłącznie w liczbach.
Dla przykładu rozważmy stanowisko sprzedawcy/handlowca: sprzedaż może wzrosnąć wynikiem czego może być sumienna praca, ale również czynniki niezwiązane z wysiłkiem sprzedawcy, jak wyższa jakość produktu lub owocne działania marketingowe. Analogicznie, gdy sprzedaż spada, może to być słabszy miesiąc pracy, jak i rosnąca konkurencyjność.
Często bardzo trudno jest podać rzeczywiste czynniki wydajności, ponieważ w ich ocenie nie ma możliwości oddzielenia takich elementów jak szczęście i poziom trudności. Z tego powodu ludzie mają tendencję do sprawdzania czegoś więcej niż tylko kompetencji opartych na wynikach, co jednocześnie oznacza, że aby przekonać ich o swojej wiedzy musisz pokazać coś więcej niż tylko liczby. Jednym z elementów, który wpływa na pozytywny odbiór naszej osoby jest pewność siebie i wiara we własne zdolności.
Barry Schlenker i Mark Learry przebadali w 1982 roku grupę osob aby wykazać wpływ autoprezentacji na ocenę umiejętności. W trzech eksperymentach badacze oceniali hipotetycznych aktorów, których występy były systematycznie zróżnicowane od bardzo pozytywnych do bardzo negatywnych. Pierwszym krokiem oceniających było wysłuchanie przewidywań, co do umiejętności wyimaginowanych postaci, a następnie ocena ich rzeczywistych zdolności.
I oto przewidywalna ocena miała silny wpływ na to jak później postrzegane są prawdziwe kompetencje. Według badanych optymistyczne postrzeganie swoich zdolności wpływa na wyższą ocenę kompetencji w przeciwieństwie do ich skromnych odpowiedników.
Warto tu zaznaczyć, że na wynik badania nie miała wpływu dokładność przewidywania i dokładność wykonania zadania przez aktorów. Ci których wyniki były okropne, a wcześniejsza prezentacja bardzo optymistyczna, wciąż byli oceniani prawie dwukrotnie lepiej, niż ci, którzy dokładnie przewidzieli swoje słabe wyniki.
Pewność siebie – kluczowa cecha dobrego kierownika
Należy z tego wnioskować, że jeżeli ktoś zapytać Cię o spodziewany wynik jakiegoś zadania, powinieneś dać pozytywną, pewną odpowiedź. Negatywna prognoza może sprawić, że będziesz postrzegany jako znacznie mniej kompetentny – bez rzeczywistego odzwierciedlenia twoich umiejętności.
Jedynymi wyjątkami były osoby o nadmiernej chełpliwości, które odbierano jako fałszywe oraz przesadnie skromni prezenterzy. Badani mieli skłonność do karania zbyt pokornych aktorów, decydując przeciwko nim i wybierając tych, którzy są pewni siebie. Skromność jest odbierana jako zabezpieczenie przed ewentualną porażką, próbą pozbycia się żali i odpowiedzialności.
Jeżeli ekspert sam nie wieży w swoje umiejętności, jak mógłby to zrobić ktoś inny?
W ciągu ostatnich dziesięcioleci badacze powtórzyli i przeanalizowali efekty badania Schlenkera i Leary’ego, które dały jednoznaczne potwierdzenie orginalnych wyników. Okazało się że projekcja zaufania prowadzi do pozytywnych efektów, ale tylko wtedy gdy jest nieporównywalna.
Innymi słowy: chwalenie swoich kompetencji jest pozytywnie odbierane do momentu, kiedy nie zaczniesz oceniać ich na tle innych osób.
Dlaczego więc ludzie oceniają innych na bardziej kompetentnych, niż w są w rzeczywistości? Jednym z wyjaśnień jest to, że mamy tendencje do wierzenia w to, co nam się mówi i do potwierdzenia naszych przekonań poprzez wybiórcze wybieranie informacji, które sprzyjają naszym wierzeniom.
Pewny siebie ale nie narcystyczny
Takie działanie ma w psychologii swoją nazwę, jest to błąd potwierdzenia. Jeśli więc będziesz pewny siebie w tym co robisz i przekonasz do tego innych, oni sami przefiltrują niejednoznaczne informacje (niezależnie od tego ile w tym będzie twojego wkładu) tak, aby pasowały im do twojego początkowego odbioru.
Aby przekonać innych o swoich umiejętnościach, powinieneś przyzwyczaić się do komunikowania, że jesteś dobry w tym co robisz.
To nie zawsze jest łatwe, ponieważ, aby czuć się autentycznie okazując pewność, musisz w pierwszej kolejności przekonać do tego sam siebie.
Zadaj sobie pytanie:
- W czym jestem dobry?
- Jaki był mój największy sukces?
- Dlaczego pracownicy mieliby brać ze mnie przykład?
- Co wiem, czego nie wiedzą inni?
Jeżeli nie potrafisz odpowiedzieć na choć jedno z powyższych pytań, jak zatem masz przekonać innych do swojej wiedzy skoro nie przekonałeś jeszcze sam siebie?
Jeżeli chcesz mieć pewność, że twoje osiągnięcia zostaną zauważone, zastanów się, jak twój przełożony i koledzy widzą cię i twoje umiejętności. Czy uważasz że jesteś oceniany sprawiedliwe?
Jeżeli nie spróbuj wykazać się większą pewnością siebie w stosunku do wykonywanych zadań. Absolutnie, nie musi to oznaczać chwalenia się przy każdej okazji. Wystarczy, że zaczniesz optymistycznie podchodzić do każdego zadania wykazując większą pewność siebie i swoich umiejętności, dając sygnał, że jesteś gotowy do uznania za swoje kompetencje i wkład.